2013-07-06

Öppet brev till apoteken i Sollentuna

I min familj finns det både människor och djur. Eftersom djuren har svårt att berätta hur de mår är de nog tyvärr ofta sjukare när de kommer till veterinären än vad vi människor är när vi kommer till läkaren. För små djur kan också något så trivialt som nedsatt aptit vid sjukdom snabbt få svåra konsekvenser. Det är alltså ofta bråttom att komma igång med behandling när djuren mår dåligt. Ändå är det inget av de åtta apoteken i Sollentuna som på riktigt verkar bry sig om vare sig djuren eller den målgrupp vi mattar och hussar utgör. Hyllorna för ickeakuta djurprodukter som maskmedel och fästinghalsband visar att ni hoppas att vi är beredda att satsa en slant på våra djur, men när det verkligen varit bråttom har ingen av er hittills kunnat ge djuren i min familj den hjälp de behövt. Vanlig antibiotika, smärtlindring och vätskeersättning finns sällan att få tag på och personalens kunskap om djurpreparaten är låg.

När jag fått beskedet att antibiotikan till den svårt skadade kattassen finns i Farsta, tycker ni då att jag ska åka dit eller ska jag beställa hos någon av er och vänta ett dygn med att påbörja behandlingen? När råttan har så ont att den bits när man rör vid den, ska den då behöva vänta till efter helgen med att få smärtlindring? Och när hunden är nyopererad och behöver konstant tillsyn samt lugn och ro, ska jag då ta med den in till stan i jakten på medicinen den behöver få morgonen därpå eller ska jag lämna den ensam hemma?

De beskrivna situationerna är självupplevda och borde aldrig ha behövt inträffa på en marknad där det råder knivskarp konkurens om kunderna. Jag kan inte tala för andra, men om ett apotek ville hjälpa alla i min familj, även djuren, skulle de i alla fall få en väldigt tacksam och trogen kund även för alla andra små och stora apoteksbehov. Då kanske också veterinären, som brukar varna för att medicinerna är svåra att få tag på, skulle kunna tipsa om att det i alla fall finns ett apotek i Sollentuna som brukar ha djurmedicin hemma på hyllan.

Inga kommentarer: