Trots att jag har blandade känslor för det konsumtionsmekka som Häggvik förvandlats till var mina förväntningar stora när Coop Forum i Häggvik i juni slog upp dörrarna till ”Sveriges grönaste stormarknad”. Tänk vilken lyx att på cykelavstånd få tillgång till en butik som verkligen har ett brett utbud av ekologiska varor! Döm av min förvåning när jag på premiärbesöket noterade att det enda cykelställ som fanns att tillgå var beläget långt bort från entrén. Som bilist kunde man köra i princip fram till dörrarna och parkera, men även en kommersiell aktör som vänder sig till miljömedvetna konsumenter vågar uppenbarligen prioritera ned cyklisterna.
Tyvärr är det alldeles för ofta så att icke bilburna trafikanter marginaliseras. Personligen anser jag att det borde vara en självklarhet att gång- och cykelvägar ska ha högre prioritet och standard än vägnätet i övrigt. Ett sammanhängande cykelnät både inom och mellan grannkommunerna underlättar valet att ställa bilen. Det är ett oskick att låta cykelvägarna ha ett tjockt lager grus kvar en bra bit in på våren och att på vintern ploga upp all snö från vägarna upp på trottoarerna leder till både problem och faror för gående. Visst kostar det att anlägga och underhålla ett bra GC-nät, men det är investeringar i både miljö och hälsa som jag tror att vi oftare skulle kunna räkna hem om vi vågade göra nya värderingar i våra beräkningsprinciper. Sollentuna har visserligen en förbättringspotential på området, det kan jag inte förneka, men vi har samtidigt gjort en del fina satsningar på sistone.För egen del ska jag, innan slasket kommer, passa på att hämta mitt exemplar av kommunens nya cykelkarta och snart kan vi i södra Häggvik och Skälby njuta av den efterlängtade ”nya” tunneln under järnvägen.
Hur blir det då med cyklarna vid Coop? Som tur är har cyklister en tendens att finna sina egna vägar även när omgivningen är enkelspårigt bilfixerad. Cykelstället i parkeringens utkant gapar tomt, men vid entrén står cyklar av alla de slag i en salig röra. Stormarknadschefen Patrik Wallin har, för tre månader sedan, mejlledes lovat att nya cykelställ är beställda och kommer att placeras vid entrén. Jag har inte sett löftet infriat ännu, men hoppet är som bekant det sista som överger människan!
Tyvärr är det alldeles för ofta så att icke bilburna trafikanter marginaliseras. Personligen anser jag att det borde vara en självklarhet att gång- och cykelvägar ska ha högre prioritet och standard än vägnätet i övrigt. Ett sammanhängande cykelnät både inom och mellan grannkommunerna underlättar valet att ställa bilen. Det är ett oskick att låta cykelvägarna ha ett tjockt lager grus kvar en bra bit in på våren och att på vintern ploga upp all snö från vägarna upp på trottoarerna leder till både problem och faror för gående. Visst kostar det att anlägga och underhålla ett bra GC-nät, men det är investeringar i både miljö och hälsa som jag tror att vi oftare skulle kunna räkna hem om vi vågade göra nya värderingar i våra beräkningsprinciper. Sollentuna har visserligen en förbättringspotential på området, det kan jag inte förneka, men vi har samtidigt gjort en del fina satsningar på sistone.För egen del ska jag, innan slasket kommer, passa på att hämta mitt exemplar av kommunens nya cykelkarta och snart kan vi i södra Häggvik och Skälby njuta av den efterlängtade ”nya” tunneln under järnvägen.
Hur blir det då med cyklarna vid Coop? Som tur är har cyklister en tendens att finna sina egna vägar även när omgivningen är enkelspårigt bilfixerad. Cykelstället i parkeringens utkant gapar tomt, men vid entrén står cyklar av alla de slag i en salig röra. Stormarknadschefen Patrik Wallin har, för tre månader sedan, mejlledes lovat att nya cykelställ är beställda och kommer att placeras vid entrén. Jag har inte sett löftet infriat ännu, men hoppet är som bekant det sista som överger människan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar