2010-07-18

Solarietuna

Den solrika sommaren har i veckor lockat tidningarna att skriva om hur man känner igen farliga leverfläckar, men i dagens DN och SvD kan man läsa om hur man grundlägger sin hudcancer. Kommuner runt om i landet tillhandahåller solarier i simhallar och träningslokaler trots att dessa enligt både WHO och Strålsäkerhetsmyndigheten anses bidra till att öka antalet hudcancerfall. Så sker även i Sollentuna. Vår sim- och sporthall drivs visserligen inte av kommunen utan av ProMa Gym och friskvård, men i upphandlingen hade kommunen, om man haft viljan, kunnat ställa krav på att det inte ska finnas solarier eller att dessa ska ha 18-årsgräns. Idag är det fritt fram för någon som är 16 år fyllda att med kommunens goda minne sola sig "brun och fräsch".

Jag sitter i Miljö- och byggnadsnämnden i Sollentuna och jag tycker faktiskt kommunen agerar fegt i frågan om solarier i kommunala lokaler. För flera månader sedan tog jag upp detta internpolitiskt, men fick veta att kommunala upphandlingskrav av det här slaget är konkurrenshämmande och inte företagsvänliga och att jag därför borde låta bli att lyfta frågan. Jag kan bara beklaga att jag frågade först istället för att agera.

Det ingår i vårt vuxenansvar att skydda unga och omyndiga från sådant som malingt melanom, även om priset är en ofräsch vit hud. Det är bl.a. därför vi från kommunen, inom ramen för "Förskoleprojektet" varit ute och pratat om solskydd på förskolor i kommunen. För om vi ska lyckas med miljömålet att "Människors hälsa och den biologiska mångfalden ska skyddas mot skadliga effekter av strålning'' går det inte att gömma sig bakom valfrihet, företagsvänlighet och konkurrensfrämjande när det gäller solarier.

För den som vill använda sig av konkurrens för att påverka företag att sluta med solarier kan det vara bra att veta att det sedan december 2009, med hänvisning till just cancerrisken, är slutsolat på alla SATS-gym i Norden och så även i Sollentuna, även för de över 18.

Jag lovar lyfta frågan i MBN i höst så får vi se vilka politiker som törs hävda att det strider mot vår inriktning om att vara företagsvänliga och erbjuda valfrihet att inte erbjuda 16-åringar en fräsch hudcancer.

1 kommentar:

Martin P sa...

Bra.