2009-09-02

Barnarbete i valet 2010

I våras bad jag valkansliet i Sollentuna att inte slänga de valkuvert som blev över efter valet till europaparlamentet. Tanken var att någon skola kanske kunde vara intresserad av att ordna ett skolval inför valet 2010 som ett led i sin demokratiundervisning. Tjänstemännen lovade hitta en plats att gömma undan lådorna på och jag funderade på ett bra sätt att övertyga partikollegorna i IDN (Integrations- och demokratinämnden), BUN (Barn- och ungdomsnämnden) och GVN (Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden) om det smarta i att slå ett slag för skolval. Jag bidade min tid i väntan på att sommaren skulle ta slut så att alla åter var mottagliga för mina glada tillrop och idéer eller också glömde jag tillfälligt bort det hela. Jag avslöjar inte vilket, men några framstötar har jag i alla fall inte gjort.

I förra veckan var valnämnden kallad till höstens första och sista möte. Då tog tjänstemännen överraskande upp frågan och sa att de hade tänkt lite mer sedan vi talades vid om kuvert och skolval. Eftersom många av våra vallokaler är inrymda skolor var deras idé att vi kanske kunde få till någon form av demokratiprojekt i berörda skolor. Eleverna skulle t.ex. kunna göra dekorativ (och samtidigt informativ) skyltning till de klassrum och matsalar som vi använder oss av. Kanske skulle väljarna kunna få hjälp att hitta rätt av små levande vägvisare? En lysande idé tyckte valnämnden och gav genast kansliet i uppdrag att ta tag i frågan i samråd med IDN.

Även om barnen inte får rösta behöver de tidigt få lära sig om vad demokrati innebär och hur den fungerar i praktiken. Själva valdagen borde vara dagen med stort D i en demokrati och naturligtvis ska den kunna engagera både stora och små. Dessutom kan vi lära av t.ex. McDonald’s som tar hjälp av det i marknadsföringssammanhang svårslagna barntjatet för att leda föräldrarnas plånböcker till snabbmatens mecka. Om vi intresserar barnen för valet och valdagen kanske vi kan få hjälp att få några soffliggande föräldrar till valurnorna.
Jag håller tummarna för att IDN, BUN och GVN nappar på idén och aktivt hjälper till med att engagera skolorna i valet 2010. Klistret på valkuverten blir nog gammalt och dåligt om vi väntar till 2014.

6 kommentarer:

Carina Knorpp sa...

Jag lovar att ta upp det med Rudbeck och kanske med andra skolor i god tid inför valet. Jag hopps att LUF kan vara med också.
Det är en jättebra idé och jag hoppas och tror att skolor ska nappa på det och göra det till sitt projekt.

comra sa...

Jag nappar! Lätt!

Oscar

Carina Bindzau sa...

Bra idér som jag ta med till IDN

Carina Bindzau

Kjell Ericson sa...

Barnarbete och att de ska jobba på valdagen känns inte rätt.

Att skolarbetet i vår och början av nästa höst ska ha bra inslag av demokratifrågor är utmärkt.

Extra bra att det finns överskottsmatrial. Skulle verkligen någon slänga sånt?

Vallokalsskolor borde förresten utnyttja att många människor besöker dem med att ställa ut lite skolarbeten i angränsning. Kan nog vara ett trevligt inslag.

Peter Ahlström sa...

Jag är lite kluven.

Å ena sidan är det bra med demokratisk fostran. Å andra sidan vet vi att vallokalsröstandet minskar för varje val. När nätröstningen införs (vilket den redan borde ha gjorts) kommer vi inte att ha många vallokaler kvar.

Men nu har vi fortfarande vallokaler och då tycker jag gott att vi kan göra något i Josefins anda.

Maria Bergström sa...

Jag tycker att det är en strålande idé, och en mycket viktig sådan. Det kan faktiskt bidra till att dels stärka intresset för demokratin men också självförtroendet och medvetenheten om att varje röst behövs hos ungdomarna. Tummen upp alltså, båda tummarna!