2009-02-02

"IT-systemet är ett sorgebarn"

...så säger socialförsäkringsminister Christina Husmark Pehrsson om försäkringskassan som är i blåsväder igen. Efter kritik för långa handläggningstider och utbetalningar om är sena kunde man i helgen i DN läsa om att IT-systemet för självbetjäning är en ekonomisk felsatsning.

Alla som begärt föräldrapenning eller tillfällig dito via nätet kan nog skriva under på att det inte är optimalt för ”kunderna”, speciellt inte om föräldrarna försöker dela på ansvaret för barnet och inte stannar hemma i ett förutsägbart mönster som t.ex. på heltid alla på varandra följande vardagar. Att båda jobbar och är hemma växelvis med barnet kräver både kraft och tålamod att övertyga systemet om. Slänger man dessutom in en mormor eller farfar i den svåra VAB-ekvationen blir systemet helt obrukbart och man måste göra både anmälan och begäran via telefon och blankett.

I min naivitet har jag trott att allt mitt tröstlösa slit framför datorn ändå underlättat för någon handläggare på försäkringskassan för det var onekligen tänkt att underlätta för alla parter. Den illusionen upphörde för några år sedan efter att vi, via datorn, hade begärt föräldrapenning den dag som angavs som den sista för att få utbetalningen samma månad. Pengarna uteblev och vi kontaktade försäkringskassan för att efterlysa dem. Svaret från handläggaren har inte lämnat mig någon ro. ”Om ni lämnar alla uppgifter elektroniskt måste ni göra det tidigare än om ni fyller i en manuell blankett och skickar in. Vi måste nämligen skriva ut era uppgifter och skicka dem till Östersund för inskanning och det tar en dag extra.” Hoppas ni hängde med där, när försäkringskassan har uppgifterna i digital form skriver de ut dem och skickar dem (med posten får man anta) för att skanna in dem i digital form igen. Jag har sedan det beskedet väntat på den dag då systemet måste skrotas och önskat att den som skrev kravspecen vid upphandlingen offentligt togs i örat för detta slöseri med skattepengar, tid och miljö. Ansvariga tjänstemän och politiker borde skämmas de med, för att inte tala om det företag som sålde systemet.

Jag hoppas verkligen att ingen annan än jag drar några paralleller till vårt eget självbetjäningssystem barn.sollentuna.se, för det vore ju jobbigt om vi själva varit med och skapat ett sorgebarn…

1 kommentar:

Kjell Ericson sa...

Mycket går som du skriver helt klart att förenkla. Dålig kravställning och (inte minst) dåligt utförande av leverantören.

Jag har själv fyllt i barnets förkylning på skola24, VAB på försäkringskassan (där jag för femtielfte gången fyller i skolans telefonnummer och mammans personnummer), och sedan gått med fysiskt papper till skolan för att intyga att barnet inte var där.

En erfaren VAB-missbrukare är nog på Djurparken med barnen - och det skyddar inte systemet.

Vår egna illa barn.sollentuna.se hoppas jag försvinner. I år kom en ny sida för val av skola. Tjänstemännen får mig att tro att dessa två system blir ett. De människor jag pratat med har dessutom inte haft problem med nya systemet (men det visar sig kanske senare).

Som IT-tekniker kryper det i kroppen när jag ser dessa illa utformade system. Ofta bra i grunden, men avsaknad av tanken hur användarna tänker.