2010-08-07

Bara bröst bakom burkan?

Tänk om en kvinna på Rudbecksskolan, lärare eller elev, tröttnar på svett under brösten och på gymnastiklektionen hivar av sig tröjan och låter behagen skumpa fritt. Står det då rektorn fritt att säga ifrån? Om någon annan dessutom tar anstöt av dessa blottade kvinnliga former, kan hon då rent av vänta sig att åka dit för förargelseväckande beteende enligt brottsbalken 16 kap. 16 §? Kan det dessutom vara så att det idag faktiskt är ok av skola och rättssamälle att behandla hennes bara överkropp annorlunda än en mans?

Jag tycker det vore bra om man förtydligade dagens uppenbarligen svårtolkade lagstiftningen så att alla som undrar vet om det är ok att visa brösten i det offentliga, eller att dölja sitt ansikte i skola och förskola, för rättsläget är faktiskt oklart på båda områdena. Det finns dock åtskilliga viktigare frågor att diskutera just här och nu, i pågående valrörelse. Skulle ett liberalt parti ändå välja att engagera sig i en av dessa två näst intill hypotetiska ickefrågor borde det antagligen vara den som handlar om brösten för där finns det ett jämställdhetsproblem, men nej, Björklund ger spontant och oprovocerat burkafrågan utrymme och det får mig att vilja ge honom onda ögat. För samhället blir inte liberalare av att vi gör främlingsfientligheten till en valfråga, även om vi kanske får några röster extra från folk som råkar rösta på oss, inte för att vi är utan trots att vi är liberala.

För den som undrar, jag tycker det är trevligt att se andras ögon och leenden. Jag gillar också att få ta del av dubbelhakor, celluliter, tatueringar, gäddhäng, myggbett och t-shirtsolbrännor. För vet ni vad, jag gillar människor i alla former och färger, med eller utan kläder. Dessutom tror jag att om vi bara gemensamt skakar av oss lite fler av våra tyngande normer så går det säkert finfint att både undervisa och undervisas oavsett om man gillar att vara spritt språngande naken eller draperad från topp till tå.

Fast säg inget till Janne, för självklart borde jag vara kravliberal på det där sättet som vi håller tummarna för går hem i stugorna.

(1 2 3 4 5 6 7 8 9)

1 kommentar:

Martin P sa...

Alliansen behöver inte SD. Det räcker med Björklund.