2010-08-08

App app app!

- Vad är det på TV? frågade maken utan att lyfta blicken där han satt och förstrött slösurfade i vardagsrumssoffan.

Jag greppade min iPhone och klickade på 'TV.nu'-appen. Det var dock inte listan på aktuellt TV-utbud som fångade min uppmärksamhet utan en banner från Centern. Hur gärna hade jag inte sett en blåklint där istället för den där hånleende klövern?

I förra årets val nåddes jag av partiernas annonser på TV, i radio, tidningar (både pappersversioner och på nätet), via brevlådan och affischer samt på Spotify och Facebook. I år nås jag tydligen dessutom via mobiltelefonens appar. Tre partier, (C), (KD) och (S) har t.o.m. skaffat helt egna appar. Fast som tur är för oss som hejar på andra lag är de inte några höjdare. Centern låter dig testa hur mycket Maud du är (53% i mitt fall) samt bjuder på Mauds bok som ljudbok (bra mervärde), Kådisarna har en massa obegripliga och trista Göran-citat och snabblänkar till den store ledarens Twitter, Facebook och Spotify-spellista. Sossarna har satsat på att hjälpa dig hitta närmaste förtidsröstningslokal, men glömt bort att få fram ett budskap.

Köpt reklam är bara en liten, liten del av hur man når ut. De andra sätten är självklart viktigare. Jag hoppas dock innerligt att mitt eget parti förstått vikten av att satsa en del av reklambudgeten till att finnas på plats där folk faktiskt befinner sig. Vilket oftare är i soffan än i valstugan.

1 kommentar:

Martin P sa...

Efter att ha sålt Centertidningar behöver de ny kommunikationskanal. Kanske ryms deras agenda i bannerannons till en Iphoneapp? Stämmer det att de är ett av Europas rikaste partier?