2010-03-15

Slut på pengar i Sollentuna?

Dagens budgetuppstart i kommunen innebar som väntat varken änglakörer eller dansanta björnar jonglerande med facklor och knivar, men väl en ny erfarenhet. Jag stressade till mötet från jobbet och kom för sent på att jag glömt lägga tillbaka bensinkortet och de svenska pengarna i plånboken efter utlandsresan. Kommunens parkeringsautomater kan inte ta VISA och Mastercard, än, och vi tar inte heller Euro (trots att vi är en Eurokommun!) så jag stod för ett ögonblick bestört vid automaten och tänkte väldigt fula tankar tills jag kom på att jag faktiskt varit med och fattat beslut om att man ska kunna betala p-avgiften med telefonen. Så otroligt smidigt! Ett litet SMS och vips hade jag betalt för en timme och kunde flåsa in i kommunalhuset. SMS-påminnelse kom sedan automatiskt innan timmen var slut så att jag kunde fylla på. Vilket jag också fick göra ett antal gånger eftersom mötet, fast det bidde kortare än planerat, aldrig ville ta slut.

Jag har redan tidigare terroriserat mina närmast sörjande med frågor om när man tror att världen (läs Sollentuna) är mogen att skippa mynten i automaterna. Mynthanteringen är dyr, både för att automaterna ska tömmas, men också för att de bryts upp och stjäls ur. Törs man som politiker föreslå att skippa myntautomaterna och bara hänvisa till kort och telefon? Kan man kanske rent av tänka sig att helt skrota automaterna och bara ha telefonbetalning? Det skulle spara en god slant åt kommunen och möjliggöra avgiftsbeläggning även där det bara finns ett fåtal platser, något som är omöjligt idag. Vad tycker du?

Regeringen gillar för övrigt inte kontanter, kan man förstå av nya lagförslag som ska ge mindre kontanthantering (DN, SvD). Parkering är dock inte en regeringsfråga utan i allra högsta grad kommunal. Om det finns pengar att spara i den kommunala verksamheten redan 2011 vore det inte dumt. Så mycket fick jag i alla fall ut av budgetmötet innan jag stressade tillbaka till jobbet för att arbeta ihop till telefonräkningen.

P.S. Vill du SMS-parkera centralt i Sollentuna kan kan du SMSa 58 följt av mellanslag och därefter bilens registreringsnummer (Så här: 58 ABC123) till 72395. Du får en bekräftelse per SMS. Kostnaden är 10:- per timme vilket är 2:- mer än om du vänder ut och in på byxfickorna i jakt på småslantarna. Att inte betala kostar för övrigt betydligt mer. Det har jag visst också varit med och beslutat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kom det sig att det är dyrare att sms-betala om det är kontanthanteringen som är dyr?

Josefin Silverfur sa...

Befogad fråga. Vi ser idag SMS-parkeringen bara som en extra service och företaget som administrerar SMS-parkeringen tar hand om de extra slantarna. Om man gick över till att endast ha SMS-parkering skulle man naturligtvis kunna pressa priserna på ett annat sätt, men nu köper vi en färdig tjänst. Utöver dessa 2 kronor betalar även kommunen en avgift till företaget.

Fredrik sa...

Dessutom bör du ju räkna in sms-kostnaden ;-) säger vän av ordning.

Jag betalade med Diners Club vid Satelliten igår kväll, tar de inte Visa och MC vore jag förvånad!? Var stod du?

Tips är att röja upp i djungeln kring Satelliten och Kommunalhuset...inte kul att komma dit med en person som behöver använda krycka m.m för att ta sig ur bil och in i huset...tillgängligt? Njae...

Anonym sa...

Vill informera om att version 2 av SMS-betalningar för parkering kommer i nästa vecka till Sollentuna.

Det blir då inte dyrare för parkören, samt att du loggar in med ett sms och avslutar med ett till sms. Så du betalar för exakt tid!

Läs mer på www.smspark.se!