2010-03-18

Ännu ett sorgligt besked

Nu blir det lite sentimentalt igen. Jag läste nämligen i DN att ännu en riktig Sollentunainstitution går i graven; Ekströms Foto och Musik AB har försatts i konkurs. Jag minns hur jag som barn brukade stå utanför butiken i den smutsorangea gången och titta in genom skyltfönstret i hopp om att hinna uppfatta något av andras semesterbilder som på bana löpte förbi i framkallningsmaskinen. Här köpte jag också för första och sista gången strängar till min gitarr, som jag sedan aldrig lärde mig bemästra. I Ekströms skyltfönster kunde föreningar, även sedan centrum förvandlats från en ful ankunge till en svan, få sätta upp affischer för lokala teaterföreställningar och konserter. Sådan uppskattar jag och det är et av skälen till att jag varit butiken trogen med mina allt färre fotoframkallningar och filmrulleinköp.

Det finns flera företag utöver Ekströms som på något vis kommit att representera hela Sollentuna Centrum. Den Sollentunabo som inte känner till Balders Bröd, Perssons Bokhandel, Bloms Blommor och Stens ICA måste vara väldigt ung eller nyinflyttad. Nåja, det är ju ett nytt Centrum nu. Min son kanske kommer att se naked juice bar som en riktig Sollentunainstitution.

Inga kommentarer: